VRAGEN? WIJ HELPEN JE GRAAG!

Wees één van de eersten die van ENSTROGA's goedkope energie geniet

Ik ga akkoord met de privacyverklaring.
We verzamelen en verwerken alleen die gegevens die we nodig hebben om je aanvraag te behandelen. Meer informatie vind je hier terug.

Vragen?

We hebben de meest voorkomende vragen hieronder verzameld. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op via email (energie@enstroga.nl) of telefoon (043 744 0200)

  • Overstappen naar ENSTROGA
    • > Hoe stap ik over naar ENSTROGA?

      Overstappen naar ENSTROGA is heel eenvoudig. Je moet enkel je persoonlijke aanbod berekenen door je adres en verwachte consumptie in te vullen. Nadat je deze gegevens hebt ingevuld en je bent tevreden met het aanbod, vragen we je om de overstap te bevestigen. Vul dan nog even de nodige persoonlijke gegevens, zoals je naam, adres, contact- en bankgegevens, in. Wij zorgen dan voor je overstap en jij hoeft je hier niet meer druk om te maken.

    • > Hoe bepaal ik mijn verbruik?

      De gemakkelijkste manier om je verbruik vast te stellen is je laatste jaarnota erbij pakken en kijken hoeveel je verbruikt hebt in de laatste 365 dagen. Als je geen oude factuur hebt of je recent verhuisd bent, kan je de plus knop (+) onderaan in de calculator gebruiken. Vul hier de bekende gegevens in en wij maken dan een schatting van je verbruik gebaseerd op het landelijk gemiddelde. Maak je geen zorgen als de schatting afwijkt van het uiteindelijke verbruik. Op de jaarnota zorgen we ervoor dat alles correct verrekend wordt.

    • > Hoe lang duurt het om over te stappen?

      Het duurt normaal gesproken zo'n 6 weken om over te stappen tussen leveranciers op hetzelfde adres. Deze 6 weken omvatten zowel de 14 dagen bedenktijd en de 30 dagen opzegtermijn bij je oude leverancier.

      Als je een nieuwe woning betrekt duurt het tussen 2 en 4 weken om je in te schrijven.

    • > Tot wanneer kan ik mijn contract herroepen?

      Na de ontvangst van je contract heb je 14 dagen om je contract kosteloos en zonder opgaaf van reden te herroepen. Dit is de wettelijk vastgelegde bedenktijd.

    • > Opzegboete

      Wij zorgen ervoor dat je niet overstapt naar ENSTROGA terwijl je huidige contract nog loopt. Wij controleren dit met je huidige leverancier. Als we dit niet zouden doen kan je oude leverancier je een opzegboete aanrekenen. ENSTROGA neemt deze opzegboete niet voor haar rekening.

      De hoogtes van de opzegboetes zijn wettelijk vastgelegd en deze kun je vinden in de tariefvoorwaarden.

    • > Wordt mijn stroom/gas afgesloten tijdens de overstap?

      Nee, je stroom en/of gas aansluiting wordt op geen moment afgesloten tijdens de overstap. Sterker nog, je zal van de hele overstap niets merken.

  • Geldzaken
    • > Wat is een termijnbedrag en hoe wordt dit berekend?

      Een termijnbedrag is een maandelijks voorschot op je jaarafrekening. Het eindbedrag op je jaarafrekening wordt berekend op basis van je verwachte jaarconsumptie, plus de netbeheer- en vaste leveringskosten. Dit bedrag wordt door 12 gedeeld om je termijnbedrag te bepalen. Je termijnbedrag is elke maand gelijk, terwijl de gemiddelde consumptie in de zomer lager ligt dan in de winter. Om het overzichtelijk te houden werken we in de energiesector toch met vaste termijnbedragen. Na een leveringsjaar verrekenen we dit dan met je werkelijke verbruik. Heb je te veel betaald? Geen zorgen, dit krijg je na de jaarafrekening terug op je rekening gestort.

    • > Kan ik mijn termijnbedrag laten aanpassen?

      Je termijnbedrag wordt bepaald aan de hand van de verwachte jaarconsumptie. Dit wordt berekend op basis van de gegevens die ons door je netbeheerder worden aangeleverd. Als je denkt dat de schatting je verbruik niet goed weergeeft, kan je ons dit laten weten. Wij kunnen je termijnbedrag dan eenvoudig aanpassen. Ook als je woonsituatie verandert, denk bijvoorbeeld aan familieleden die intrekken of verhuizen, kunnen we deze verandering ook doorrekenen naar je termijnbedrag.

    • > Hoe kan ik betalen?

      We innen jouw betaling per automatische incasso, ofwel op de 1e of op de 15e van iedere maand. Je kan het geld ook zelf overmaken. Reken in dat geval wel met extra administratieve kosten à €3,00 per overschrijving.

    • > Wat is de welkomstkorting en hoe werkt deze?

      Om jou als nieuwe klant te bedanken dat je voor ENSTROGA gekozen hebt, geven we je een welkomstkorting.

      We rekenen de welkomskorting door op de jaarnota’s. In het geval van een éénjarig contract wordt de volledige welkomskorting dus verrekend op je jaarnota. Als je een driejarig contract hebt rekenen we steeds een derde van de korting door op elke jaarnota, tot de hele korting is voldaan.

    • > Hoe kan ik mijn bankgegevens wijzigen?

      Je kan je bankgegevens aanpassen door ons een email te sturen naar energie@enstroga.nl. Deel ons hierin eenvoudig de nieuwe bankgegevens mee en wij passen ze aan.

    • > Wat gebeurt als ik een betalingsachterstand heb?

      Dan sturen wij je een betalingsherinnering. Als je deze herinnering van ons onvangt, betaal dan liefst zo snel mogelijk het uitstaande bedrag. Als we dit niet binnen de opgelegde termijn ontvangen moeten we je een aanmaning sturen, waarvan de kosten €40,- bedragen. Ben je niet in staat om nu te betalen? Neem dan contact op met onze klantenservice zodat we samen een passende oplossing zoeken.

    • > Wat gebeurt er als ik een aanmaning ontvang?

      Mocht je het bedrag waarover we je herinnerd hebben niet volledig voldaan hebben binnen de aangegeven termijn, en je hebt ons ook niet gecontacteerd om een passende oplossing te zoeken, sturen we je een aanmaning. Dit gaat gepaard met eenmalige aanmaningskosten van €40,-. Als we hierna nog steeds het bedrag niet ontvangen, schakelen we een incassobureau in. Ook zij rekenen verdere kosten aan.

  • Jaar-/eindnota's
    • > Wat is het verschil tussen een jaarnota en een eindnota?

      Een jaarnota ontvang je jaarlijks, 4-6 weken na afloop van het jaar waarin we jou energie hebben geleverd. Zelfs als je tussendoor van tarief bent gewisseld, ontvang je deze jaarnota. Hierin zorgen we voor de correcte afrekening van je verbruik op basis van je meterstanden. Indien je ons deze niet hebt medegedeeld, werken we hiervoor met een schatting die de sector maakt op basis van historische gegevens en de bekende meterstanden.

      Een eindnota is een rekening die je enkel ontvangt op het moment dat je je contract bij ENSTROGA opzegt. Deze eindafrekening kan over een andere periode dan één jaar gaan, afhankelijk van wanneer je ons verlaat.

    • > Wat is het belang van mijn meterstanden?

      Je meterstanden zijn erg belangrijk. De meterstanden bepalen namelijk je verbruik, en dus ook je rekening. Daarom is het belangrijk dat je ons informeert over de initiële meterstanden (bij aanvang van je contract bij ENSTROGA) en de jaarlijkse meterstanden, zodat we de jaarnota kunnen opmaken met de correcte meterstanden. Ook hebben we je meterstanden nodig als je verhuist of als je je contract beëindigd. Als je een slimme meter hebt dan hoef je helemaal niets te doen. De netbeheerder zorgt er dan voor dat we jouw meterstanden ontvangen.

    • > Wat is energiebelasting?

      Ongeveer de helft van je energierekening bestaat uit belastingen van de overheid. Het valt onder onze verantwoordelijkheid als leverancier om de correcte belastingsbijdragen te berekenen en te innen. In het geval van energie zijn dit onder meer de energiebelasting, opslag duurzame energie (ODE) en de btw. Deze percentages kunnen elk jaar op 1 januari veranderen.

    • > Wat is de vermindering energiebelasting?

      De Nederlandse overheid is van mening dat stroom een basisbehoefte is. Daarom geeft ze elk huishouden een “korting” op haar energierekening. Deze vermindering wordt in je termijnbedragen verrekend. Ze is alleen van toepassing op locaties met een verblijfsfunctie, daar waar je kan wonen of werken. De exacte korting wijzigt elk jaar op 1 januari. Voor 2020 bedraagt de vermindering energiebelasting € 527,17 per huishouden.

    • > Wat zijn de netbeheerkosten?

      Op onze producten-pagina vind je informatie terug over de verschillende tarieven die we hanteren. Het grootste verschil is de looptijd: We bieden tarieven met een 1- of 3 jarige looptijd en het variabel modelcontract. Daarnaast kan je kiezen tussen combi-producten stroom & gas of gewoon gas, en tussen groene en grijze stroom.

    • > Wat gebeurt er als ik tijdens het jaar teveel of te weinig betaal?

      Maandelijks betaal je een bedrag aan je energieleverancier. Dit bedrag is gebaseerd op het vooraf verwachte verbruik. Als dit verbruik goed ingeschat is, hoef je niets na te betalen of terug te krijgen. Het komt echter vaker voor dat het verbruik afwijkt van het geschatte verbruik, waardoor de termijnbedragen ofwel te hoog, of te laag zijn om je complete rekening te dekken. Als de termijnbedragen te hoog waren, heb je te veel betaald voor je energie. Hier hoef je je echter geen zorgen over te maken. Wij storten dit tegoed terug op je rekening zodra. Waren de termijnbedragen te laag, dan heb je te weinig voor je energie betaald. Wij verrekenen dit dan op je jaarnota.

    • > Hoe kan ik nagaan of mijn rekening correct is?

      Wil je je rekening controleren? Dit zijn de belangrijkste zaken om op te letten op je rekening:

      1. Controleer of de datums correct zijn: als je niet meer weet wanneer je contract precies van start ging vergelijk het dan met een oudere rekening en kijk of dezelfde datums vermeld worden.
      2. Controleer het tarief: werden de correcte prijzen en (vaste) leveringskosten toegepast?
      3. Controleer of de meterstanden correct zijn: zijn dit inderdaad de meterstanden die je ons doorstuurde? In het geval je ons geen meterstanden doorstuurde werken we met een schatting van jouw verbruik. Indien je niet akkoord ben met deze schatting, geef ons dan de meest recente meterstanden door, zodat we je jaarnota indien nodig kunnen aanpassen. Als je een slimme meter hebt levert de netbeheerder ons de benodigde informatie aan. Je kan de netbeheerder contacteren indien je denkt dat de meterstand incorrect is, zodat hij de werking van je slimme meter kan controleren.

      Heb je toch nog vragen of twijfels? Onze klantenservice staat altijd voor je klaar om je te helpen.

    • > Wat als de meterstanden niet correct zijn?

      Heb je je meterstanden gecontroleerd en zijn ze niet correct? Laat ons dan weten wat de actuele meterstanden zijn. In het beste geval stuur je ons ook nog een foto toe. Wij contacteren dan de netbeheerder om dit verder uit te zoeken en waar nodig te corrigeren.

    • > Wat als ik niet akkoord ga met mijn afrekening?

      Ben je het niet eens met je jaar-/eindnota? Neem dan, na een grondige controle van je nota, contact op met onze klantenservice en laat ons weten wat er volgens jou niet klopt. Wij zoeken dit dan verder voor je uit.

  • Mijn contract
    • > Waar vind ik de voorwaarden terug?

      Onze voorwaarden vind je hier terug. We hanteren de algemene voorwaarden van de branchevereniging voor energiebedrijven, Energie-Nederland. Naast de algemene voorwaarden hanteren we ook kwaliteitscriteria, productvoorwaarden en gedragscodes zoals een privacyverklaring. Deze voorwaarden zijn deel van het leveringscontract tussen jou en ons. Ze omvatten details over de rechten en plichten gedurende de contractperiode. Deze voorwaarden zijn je met de contractbevestiging toegestuurd.

    • > Wat is het modelcontract?

      Elke energieleverancier is verplicht zijn klanten een modelcontract aan te bieden. De voorwaarden die gehanteerd worden zijn hetzelfde voor alle leveranciers, wat het heel gemakkelijk voor je maakt om prijzen te vergelijken. Het modelcontract heeft een variable looptijd, dus je kan het te allen tijde met een termijn van 30 dagen opzeggen, zonder opzegboete. Ook de prijzen van het modelcontract zijn variabel: ze veranderen op 1 januari en 1 juni van elk jaar. We houden je steeds op de hoogte van prijswijzigingen.

    • > Wat moet ik doen als ik ga verhuizen?

      Wat moet ik doen als ik ga verhuizen?

    • > Wat is het verschil tussen jullie tarieven?
    • > Waartoe dienen meters en hoe geef ik mijn meterstanden door?

      Je meters houden je verbruik bij door te meten hoeveel energie er door je elektriciteits- en gasaansluitingen stroomt. Wanneer je ons je meterstanden doorgeeft, zorgen wij ervoor dat je jaarnota met de juiste gegevens berekend wordt. Tegenwoordig zijn er 3 soorten meters in gebruik:

      1. Analoge meters. Deze meters hebben een ingebouwd telwerk dat vooruit draait (of terugdraait in het geval van teruglevering). Als consument moet je deze meters zelf aflezen en ons de meterstanden doorgeven.
      2. Digitale meters. Deze meters hebben geen telwerk, maar geven de consumptie digitaal weer. Als consument moet je deze meters zelf lezen en ons de meterstanden doorgeven.
      3. Slimme meters. Deze meters geven je consumptie ook digitaal weer, maar de netbeheerder kan de gegevens ook op afstand uitlezen, waarna deze ons medegedeeld wordt.

      Als je een analoge of digitale meter hebt kan je ons je meterstanden doen toekomen, het liefst met foto, door een email te sturen naar energie@enstroga.nl.

    • > Wat gebeurt na het einde van mijn contract met vaste looptijd?

      Voor je contract afloopt zal je van ons een nieuw aanbod krijgen. Als je geen nieuw contract voor een bepaalde tijd wil sluiten, schakelen we je over naar ons maandelijks opzegbare modelcontract met variabele prijzen.

    • > Je contract opzeggen

      ENSTROGA hanteert een opzegtermijn van 30 dagen. Dit betekent dat je ons minimaal 30 dagen voor het einde van je contract een schriftelijke bevestiging moet sturen waarin je ons meedeelt dat je het contract wilt opzeggen. Je kan deze bevestiging sturen naar energie@enstroga.nl. Let op: bij het vroegtijdig opzeggen van sommige contracten brengen we een opzegboete in rekening.

    • > Overlijden

      Het spijt ons dat je een geliefde verloren hebt. Als deze persoon een contract bij ons had, neem dan contact met ons op. Samen kunnen we dan kijken of iemand het contract overneemt, of dat de aansluiting niet langer gebruikt wordt en dus opgezegd moet worden.

  • Overige
    • > Wat moet ik doen als ik mijn eigen stroom met zonnepanelen wil produceren?

      Wil je met zonnepanelen je eigen stroom opwekken? Registreer je dan op www.energieleveren.nl. Je netbeheerder neemt dan contact met je op om je aansluiting voor opwekking door zonnepanelen geschikt te maken.

    • > Hoe werkt teruglevering?

      Heb je zonnepanelen op je dak en wek je daarmee stroom op? Dan wordt de geproduceerde energie eerst voor je eigen huis gebruikt, indien er op het moment van de productie behoefte voor energie in je huis bestaat. Is dat niet het geval, wordt de stroom teruggeleverd aan het net en kan ze door iemand anders worden gebruikt. Je meter houdt bij hoeveel je hebt verbruikt en hoeveel je hebt teruggeleverd. Aan het einde van het contractjaar kijken we dit na en salderen we dit. Dat betekent dat elk kWh die je opgewekt hebt, van je verbruik wordt afgetrokken. Het restant is het verbruik waarover je moet betalen. Heb je meer opgewekt dan je zelf verbruikt hebt? Dan krijg je van ons een terugleververgoeding. De hoogte ervan vind je terug in je overeenkomst.

    • > Ik heb een klacht. Wat moet ik doen?

      Bij ENSTROGA proberen we altijd onze klanten tevreden te houden. Toch kan het gebeuren dan niet alles volgens plan verloopt. Als je iets bij ons wil aankaarten contacteer dan onze klantenservice via service@enstroga.nl of bel ons op 043 744 0200 en we zijn er zeker van dat we samen een oplossing kunnen vinden. Verdere informatie over onze klachtenprocedure vind je in onze kwaliteitscriteria.

    • > Levert ENSTROGA uitsluitend groene stroom?

      Op dit moment levert ENSTROGA alleen grijze stroom. Natuurlijk willen wij aan de energietransitie bijdragen, dus gaan we in de toekomst ook paketten met groene stroom aanbieden.

    • > Hoe bespaar ik door ENSTROGA te kiezen?

      ENSTROGA is een online-leverancier – we hebben geen winkels en versturen alle communicatie per e-mail. Daarmaast hebben we zo veel mogelijk geautomatiseerd en werken we met slimme processen. Daarom kunnen wij je heel competietieve prijzen aanbieden, zodat jij kan besparen.

    • > Hoe werkt het klantportaal, Mijn ENSTROGA?

      In het klantenportaal kun je binnenkort al je energiezaken zelf regelen. We werken er momenteel nog hard aan om je spoedig een klantenportaal ter beschikking te stellen.

    • > Wanneer krijg ik een slimme meter?

      Wanneer je een slimme meter krijgt, hangt af van je netbeerder. De netbeheerders zijn verantwoordelijk voor de installatie en zijn ermee bezig alle huishoudens in Nederland aan te sluiten. Ze hebben waarschijnlijk al contact met je opgenomen Is dat niet het geval? Vraag dan aan je netbeerder wanneer hij van plan is om in jouw buurt te komen installeren. Slimme meters zijn niet verplicht, maar ze zijn onderdeel van de energietransitie en van de toekomst op de energiemarkt.

    • > Mijn stroom/gas is afgesloten. Waarom?

      Er zijn verschillende redenen om je energie aansluitingen af te sluiten. Één echte reden is hier dus niet voor aan te wijzen. Wij zoeken echter graag mee naar de oplossing. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.

Overstappen naar ENSTROGA is
snel en gemakkelijk

BESPAAR NU
NU OVERSTAPPEN