VRAGEN? WIJ HELPEN GRAAG!

Wees één van de eersten die van ENSTROGA's goedkope energie geniet

Ik ga akkoord met de privacyverklaring.
We verzamelen en verwerken alleen die gegevens die we nodig hebben om je aanvraag te behandelen. Meer informatie vind je hier terug.

Vragen?

We hebben de meest voorkomende vragen hieronder verzameld. Indien jouw vraag er niet bij staat, neem dan gewoon contact met ons op.

  • Overstappen naar ENSTROGA
    • > Hoe stap ik over naar ENSTROGA?

      Het is heel eenvoudig. Je moet enkel je persoonlijke aanbod berekenen door je adres en verwachte consumptie in te vullen. Nadat je deze gegevens hebt ingevuld vragen we je om de overstap te bevestigen – en persoonlijke gegevens zoals je naam, adres, contactgegevens en bankgegevens – wij doen de rest en jij moet je helemaal geen zorgen meer maken.

    • > Hoe bepaal ik mijn verbruik?

      De gemakkelijkste manier is om je laatste jaarnota erbij te nemen en te kijken hoeveel je verbruikt hebt in de laatste 365 dagen. Als je geen oude factuur hebt of je bent juist verhuisd, gebruik dan de (+) knop onderaan in de calcutor, die je vanboven op deze pagina vindt. Maak je geen zorgen als de schatting lichtjes afwijkt van het uiteindelijke verbruik. Op de jaarnota zorgen we ervoor dat alles correct afgerekend wordt.

    • > Hoe lang duurt het om over te stappen?

      Het duurt standaard ongeveer 6 weken om over te stappen tussen leveranciers op éénzelfde adres. Deze 6 weken omvatten de 14 dagen bedenktijd en de 30 dagen opzegtermijn bij je oude leverancier. Als je een nieuwe woning betrekt duurt het tussen 2 en 4 weken om je in te schrijven.

    • > Tot wanneer kan ik mijn contract herroepen?

      De Nederlandse overheid is van mening dat stroom een basisbehoefte is en geeft daarom elke huishouden een “korting” op haar energierekening. Deze vermindering wordt in je termijnbedragen verrekend. Ze is alleen van toepassing op locaties met een verblijfsfunctie, dus waar je kan wonen of werken. De exacte korting wijzigt elk jaar op 1 januari.

    • > Opzegboete

      Wij zorgen ervoor dat je niet overstapt naar ENSTROGA terwijl je huidige contract nog loopt. Anders kan jeoude leverancier je een opzegboete aanrekenen. ENSTROGA neemt deze opzegboete niet voor haar rekening.

    • > Ga ik van de stroom/gas afgesloten worden tijdens de overstap?

      Omdat we jouw termijnbijdragen berekenen op basis van de verwachte consumptie zijn deze meestal vrij accuraat. Indien er een verschil is tussen het bedrag dat je ons betaalde en wat je uiteindelijk verschuldigd was rekenen we dit af op je jaarnota. Als je teveel betaalde storten we je dit bedrag terug.

  • Geldzaken
    • > Wat is een termijnbedrag en hoe wordt het berekend?

      Een gemiddelde energieconsumptie varieert sterk doorheen het jaar: in de winter heb je vaak meer elektriciteit en gas nodig dan tijdens de zomermaanden. Om je kosten gelijk te houden tijdens het jaar werken we met een vast termijnbedrag.

      Dit bedrag wordt berekend op basis van je verwachte jaarconsumptie. Hierbij worden dan de vaste leveringskosten en de netbeheerderkosten opgeteld, waarna het totale bedrag door 12 wordt gedeeld. En maak je geen zorgen – wij maken deze berekening voor jou. Jouw uiteindelijke termijnbedrag wordt vastgelegd in de leveringsovereenkomst.

    • > Kan ik mijn termijnbedrag laten aanpassen?

      Jouw termijnbedrag hangt af van je verwachte energieconsumptie. De netbeheerder bezorgt ons dan een verwachte waarde van deze energie en wij berekenen op basis van deze waarde het termijnbedrag. Als je denkt dat je netbeheerder een foute schatting heeft gemaakt, dan laat je ons dit gewoon even weten en passen wij je verwachte consumptie aan . Als je woonsituatie verandert, b.v. familieleden die intrekken of verhuizen, kunnen we deze verandering ook doorrekenen naar je termijnbedrag.

    • > Hoe kan ik betalen?

      We innen jouw betaling via een automatische incasso, op de 1e of op de 15e van iedere maand. Je kan ook met een bankoverschrijving betalen. Dan is er wel een bijkomende administratieve kost van €3,00 per overschrijving.

    • > Wat is de welkomstkorting en hoe werkt ze?

      Om jou als nieuwe klant te bedanken dat je voor ENSTROGA gekozen hebt, geven we je een welkomstkorting.

      We rekenen de welkomskorting door op de jaarnota’s. In het geval van een éénjarig contract wordt de volledige welkomskorting dus doorgerekend op jouw jaarnota. Als je een driejarig contract hebt rekenen we een derde van de jaarnota door op elke jaarnota, enz.

    • > Hoe kan ik mijn bankgegevens wijzigen?

      Dit kan via ons klantenportaal Mijn ENSTROGA. Je kan ook en e-mail sturen naar energie[a]enstroga.nl.

    • > Wat gebeurt als ik een betalingsachterstand heb?

      Als je een betalingsherinnering van ons onvangt betaal dan liefst zo snel mogelijk het uitstaande bedrag. Als we dit niet binnen de opgelegde termijn ontvangen moeten we een aanmaning sturen, die €40 kost. Ben je niet in de mogelijkheid om nu te betalen? Contacteer dan onze klantendienst en dan kunnen we samen een passende oplossing zoeken.

    • > Wat gebeurt als ik een aanmaning ontvang?

      Als je ons het het bedrag dat weergegeven wordt in de betalingsherinnering niet binnen de aangegeven termijn overmaakt, en je ons niet gecontacteert om een andere oplossing te zoeken, dan moeten we je een aanmaning sturen. Dit komt met een kost van €40. Als we dan nog steeds het verschuldigde bedrag niet ontvangen dan vragen we een incassobureau om het bedrag te innen. Het incassobureau rekent ook verdere kosten aan.

  • Jaar-/eindnota's
    • > Wat is het verschil tussen een jaarnota en een eindnota?

      4 tot 6 weken na afloop van elk jaar waarin we jou energie geleverd hebben ontvang je jouw jaarnota. Zelfs als je van tarief veranderd bent dat jaar blijft deze termijn hetzelfde. In die jaarnota zorgen we voor een correcte afrekening op basis van jouw meterstanden. Indien je ons de meterstanden niet hebt doorgegeven, werken we met een schatting. Een eindnota ga je enkel ontvangen wanneer je de leveringen van ENSTROGA stopzet. Dit kan daarom over een kortere of langere periode dan 365 dagen gaan, afhankelijk van wanneer je ons verlaat.

    • > Wat is de bedoeling van mijn meterstanden?

      Jouw meterstanden zorgen ervoor dat we je jouw werkelijke energieconsumptie correct aanrekenen. Daarom is het belangrijk dat je ons informeert over de initiële meterstanden (bij aanvang van je contract bij ENSTROGA) en de jaarlijkse meterstanden, zodat we de correcte jaarnota kunnen opmaken. Ook als je verhuist of je contract beëindigt dan hebben we je meterstanden nodig. Als je een slimme meter hebt dan moet je helemaal niets doen. De netbeheerder bezorgt ons dan jouw meterstanden.

    • > Welke belastingen moet ik betalen?

      Ongeveer de helft van je energierekening bestaat uit belastingen van de overheid. Het valt onder onze verantwoordelijkheid als leverancier om de correcte belastingsbijdragen te berekenen en te innen. In het geval van energie zijn dit onder meer de Energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en de btw. Deze percentages kunnen elk jaar op 1 januari veranderen.

    • > Wat is de vermindering energiebelasting?

      De Nederlandse overheid is van mening dat stroom een basisbehoefte is en geeft daarom elke huishouden een “korting” op haar energierekening. Deze vermindering wordt in je termijnbedragen verrekend. Ze is alleen van toepassing op locaties met een verblijfsfunctie, dus waar je kan wonen of werken. De exacte korting wijzigt elk jaar op 1 januari.

    • > Wat zijn de netbeheerkosten?

      Op onze producten-pagina vind je informatie terug over de verschillende tarieven terug die we hanteren. Het grootste verschil is de looptijd: We bieden tarieven met een 1- of 3-jarige looptijd en het variabel modelcontract. Daarnaast kan je kiezen tussen combi-producten stroom & gas of gewoon gas, en tussen groene en grijze stroom.

    • > Wat gebeurt er als ik doorheen het jaar teveel of te weinig betaal?

      Omdat we jouw termijnbijdragen berekenen op basis van de verwachte consumptie zijn deze meestal vrij accuraat. Indien er een verschil is tussen het bedrag dat je ons betaalde en wat je uiteindelijk verschuldigd was rekenen we dit af op je jaarnota. Als je teveel betaalde storten we je dit bedrag terug.

    • > Hoe kan ik nagaan of mijn rekeningen correct zijn?

      Dit zijn de belangrijkste zaken om te controleren op een rekening:

      1. Controleer of de datums correct zijn: als je niet meer weet wanneer je contract precies van start ging vergelijk het dan met een oudere rekening en kijk of dezelfde datums vermeld worden.
      2. Controleer het tarief: werden de correcte prijzen en (vaste) leveringskosten toegepast?
      3. Controleer of de meterstanden correct zijn: zijn dit inderdaad de meterstanden die je ons doorstuurde? In het geval je ons geen meterstanden doorstuurde werken we met een schatting van jouw verbruik. Indien je niet akkoord ben met deze schatting bezorg ons dan de meest recente meterstanden zodat we je jaarnota indien nodig kunnen aanpassen. Als je een slimme meter hebt bezorgt de netbeheerder ons de benodigde informatie. Je kan de netbeheerder contacteren indien je denkt dat de meterstand incorrect is, zodat hij de werking van je slimme meter kan controleren.

      Onze klantendienst staat altijd voor je klaar mocht je vragen of twijfels hebben.

    • > Wat als de meterstanden niet correct zijn?

      Ben je nagegaan of dit het geval is? Laat het ons weten en bezorg ons je meest recente meterstanden. Wij contacteren dan de netbeheerder om dit verder uit te zoeken.

    • > Wat als ik niet akkoord ga met mijn afrekening?

      Contacteer onze klantendienst als je je afrekening grondig gecontroleerd hebt en nog steeds denkt dat ze niet correct is. Wij zoeken het verder uit en nemen verder contact met je op.

  • Mijn contract
    • > Wat vind ik terug in de voorwaarden?

      Onze voorwaarden vind je [hier] terug. We hanteren de algemene voorwaarden van de branchevereniging voor energiebedrijven, Energie-Nederland. Naast de algemene voorwaarden hanteren we ook kwaliteitscriteria, productvoorwaarden en gedragscodes zoals een privacyverklaring. Deze voorwaarden zijn deel van het leveringscontract tussen jou en ons. Ze omvatten details over de rechten en plichten gedurende de contractperiode.

    • > Wat is het modelcontract?

      Elke energieleverancier is verplicht zijn klanten een modelcontract aan te bieden. De voorwaarden die gehanteerd worden zijn hetzelfde voor alle leveranciers, wat het heel gemakkelijk voor je maakt om prijzen te vergelijken. Het gaat over een contract met variable looptijd, dus je kan het te allen tijde met een termijn van 30 dagen opzeggen. Ook de prijzen van het modelcontract zijn variabel: ze veranderen op 1 januari en 1 juni van elk jaar. We houden je steeds op de hoogte van prijswijzigingen.

    • > Wat moet ik doen als ik ga verhuizen?

      Wat moet ik doen als ik ga verhuizen?

    • > Wat is het verschil tussen de tarieven?
    • > Waarom heb je meterstanden nodig en hoe lever ik ze aangeef ik ze door ?

      Jouw meters houden je consumptie bij door te berekenen hoeveel energie er door je elektriciteits- en gasaansluitingen stroomt. Wanneer je ons bij ENSTROGA je meterstanden bezorgt dan zorgen we ervoor dat je jaarnota correct berekend wordt. Tegenwoordig zijn er 3 soorten meters in gebruik:

      1. Analoge meters hebben een ingebouwde schijf die vooruit draait (of terugdraait in het geval van teruglevering). Als consument moet je deze meters zelf lezen en ons de meterstanden doorgeven.
      2. Digitale meters hebben geen schijf maar geven de consumptie digitaal weer. Als consument moet je deze meters zelf lezen en ons de meterstanden doorgeven.
      3. Slimme meters geven je consumptie ook digitaal weer maar de netbeheerder bezorgt ons rechtstreeks de meterstanden.

      Als je een analoge of digitale meter hebt ga je naar Mijn ENSTROGA en geef je je standen zo door. Kan je niet inloggen? Stuur ons dan een e-mail op energie@enstroga.nl.

    • > Wat gebeurt na het einde van mijn contract met vaste looptijd?

      Onze klantenservice gaat je voor het einde van de looptijd contacteren om je een nieuwe aanbieding te maken. Als je deze niet wilt, val je onder ons modelcontract met een variabele looptijd en variabele prijzen.

    • > Je contract opzeggen

      ENSTROGA hanteert een opzegtermijn van 30 dagen. Dit betekent dat je ons minimum 30 dagen voor het einde van je contract een schriftelijke bevestiging moet sturen waarin je ons meedeelt dat je het contract wilt opzeggen. Je kan dit sturen naar energie[a]enstroga.nl.

    • > Overlijden

      Het spijt ons dat je een geliefde verloren hebt. Contacteer ons als deze persoon een contract bij ons had en samen kunnen we dan kijken of iemand het contract overneemt, of dat de aansluiting niet langer gebruikt wordt en dus opgezegd moet worden.

  • Overige
    • > Wat moet ik doen als ik mijn eigen stroom met zonnepanelen wil produceren?

      Bij ENSTROGA proberen we onze klanten te allen tijde tevreden te houden. Toch kan het gebeuren dan niet alles volgens plan verloopt. Als je iets bij ons wilt aankaarten contacteer dan onze klantendienst via service@enstroga.nl of bel ons op 043 744 0200 en we zijn er zeker van dat we samen een oplossing kunnen vinden. Je vindt verdere informatie over onze klachtenprocedure in onze kwaliteitscriteria.

    • > Hoe werkt teruglevering?

      Heb je zonnepanelen op je dak? Dan wordt de geproduceerde energie eerst voor jouw eigen huishouden gebruikt indien er op het moment van de productie behoefte voor energie in je huis bestaat. Is dat niet het geval gaat de stroom naar het net en wordt ze aan iemand anders geleverd. Aan het einde van het contractjaar kijken we hoe veel energie je geleverd hebt en hoeveel je verbruikt hebt. Dit wordt gesaldeerd. Heb je meer geproduceerd dan je zelf verbruikt hebt? Dan verrekenen we een terugleververgoeding. De hoogte ervan vind je terug in je overeenkomst.

    • > Ik heb een klacht. Wat moet ik doen?
    • > Levert ENSTROGA uitsluitend groene stroom?

      Natuurlijk willen wij aan de energietransitie bijdragen. Daarom bieden we voornamelijk groene stroom-tarieven aan. Voor sommige klanten zijn die misschien te duur en daarom bieden we ook grijze stroom-tarieven aan.

    • > Hoe bespaar ik door ENSTROGA te kiezen?

      ENSTROGA is een online-leverancier – we hebben geen winkels en versturen alle communicatie per e-mail. Bovendien hebben we veel geautomatiseerde en slimme processen in plaats. Daarom kunnen we je heel competitieve prijzen aanbieden, en zo kan jij besparen.

    • > Hoe werkt het klantportaal, Mijn ENSTROGA?

      We werken er momenteel nog hard aan om jou spoedig een klantportaal ter beschikking te stellen.

    • > Wanneer krijg ik een slimme meter?

      Dit is afhankelijk van je netbeerder. De netbeheerders zijn verantwoordelijk voor de installatie en zijn ermee bezig alle huishoudens in Nederland aan te sluiten. Ze hebben je waarschijnlijk al gecontacteerd. Is dat niet geval? Vraag dan aan jouw netbeerder wanneer hij van plan is om in jouw buurt te komen instaleren. Slimme meters zijn niet verplicht, maar ze zijn onderdeel van de energietransitie en van de toekomst op de energiemarkt.

    • > Ik ben van stroom/gas afgesloten. Waarom?

      Dat kan verschillende redenen hebben. Contacteer onze klantenservice graag en we kijken samen naar een oplossing.

Naar ENSTROGA overstappen is
snel en gemakkelijk

NU BESPAREN
NU OVERSTAPPEN